En rauk av is?

Under sommaren 2023 lade vi ut ull både på Björlings och på Helags glaciärer. 100% ren, svensk ull utan tillsatser som annars skulle grävts ner eller bränts upp. På Helags skyddade ullen 5,5 meters avsmältning och på Björlings glaciär, vid Kebnekaise, 2,5 meter varav 1,5 meter ren glaciäris. Ett både överraskande och nedslående resultat. Detta är ett visuellt klimatprojekt som visar vad som händer när temperaturen stiger på vår planet.

Skit i havet

Efter ett dyk med Rena Mälaren känns det som en fröjd att lägga sig på kvällen och känna hur karma sprutar ut genom öronen. Mycket av det vi tar upp från botten är gamla synder. 95% av de 35 ton båtbatterier vi plockat upp är från 60 och 70-talet. Men tyvärr är inte allt gamla synder. Vi har hittills plockat upp över 1280 elsparkcyklar som innehåller litium i batterierna. Litium som absolut inte hör hemma i havet. Vill du engagera dig kan du gå in på www.renamalaren.com och anmäla dig som repdragare eller dykare. Välkommen!

Björlings glaciär

Efter att ha lagt ut 200m2 ullfilt på Björlings glaciär under sommaren var det dags att rulla ihop dukarna och förvara dem för att snön under vintern ska bygga på glaciären. Den centimetertjocka ullfilten har skyddat ca 2 meters avsmältning under sommaren. Förvånande var att det understa lagret var redan is, vilket borde kräva ett tjockare snötäcke. I april kommer vi lägga ut dukarna på samma plats för att förhindra avsmältningen. Tillsammans med Svenska Turistföreningen, Protect Our Winters och Humle fonder vill vi skapa ett visuellt projekt som visar vad som händer med våra glaciärer.

En vintertur

Fördelen med att paddla på vintern är att man kan äta pizza dag två. Hela brädan är som ett kylskåp. Att det samtidigt är fantastiskt vackert att glida fram i skärgården och höra fåglar och se naturen vakna till liv gör det inte sämre.

HLR på Helags

Helags Juli 2021.jpg

I juni 2021 lade vi ut en duk av ull för att se hur mycket av glaciärens avsmältning vi kunde förhindra. När glaciologen Erik Huss och jag återvände i september hade ullduken skyddat närmare 4 meters avsmältning. Det är första gången ett sådant här projekt görs i Sverige och vi hoppas kunna fortsätta nästa sommar.

Foto: Emil Söderlund

Algodling på Koster

Koster Kihlborg 2021 0015b.jpg

En fantastisk resa till Västkusten i hållbarhetens tecken tillsammans med skidåkaren Anders Södergren, kocken Paul Svensson och Peter Holmgren från GoLow. På bilden besökte vi Nordic Seafarms odling av sockertång. Alger är helt klart på frammarsch även i Sverige och att få äta middag med både ostron och alger tillagade av Paul är fantastiskt!

Rena Mälaren

En ideell förening som jag engagerat mig i mycket senaste tiden är Rena Mälaren som startades av Fredrik Johansson för fem år sen. Under den här tiden har vi plockat upp över 100 ton! skräp från Stockholms vatten. Främst giftigt och miljöfarligt avfall som hamnat i vattnet. 17 ton blybatterier, över 500 elskotrar och över 1000 bildäck. Utöver det har vi också hittat ett kassaskåp, mängder av mobiltelefoner, plånböcker, mobiltelefoner och några vapen som slängts i vattnet. Vill du vara med och dyka eller dra rep? gå in på www.renamalaren.com

Svenska fjällen

Aron Kebnekaise 2019 0015.jpg

Nu när det inte är läge att resa hur som helst i världen, passar många på att ta sig norrut till vår fantastiska fjällvärld. Själv ser jag fram emot en vår och sommar bland bergen i Skandinavien tillsammans med andra äventyrare och med företagsgrupper.

Hela Stockholms Skärgård

SUP Landsort Arholma 2019 0040.jpg

I början av augusti paddlade vi från Landsort till Arholma på sex dagar. Medvind de första fyra dagarna och lite varierat väder de två sista. Fantastiskt att se och uppleva världens vackraste skärgård från en SUP! Den totala sträckan blev 100,7 sjömil eller 18,6 mil…

Med Aron till Kebnekaise

Aron Kebnekaise 2019 1642.jpg

Jag hade förmånen att få hänga med Aron Andersson och ett gäng för att bestiga Kebnekaises nordtopp. (som ju har blivit högre än sydtoppen) Grymt kul med alla glada deltagareoch otroligt imponerande att se Aron ta sig upp till nordtoppen och sydtoppen via halspasset på kryckor!!! Jag ska tänka på Aron nästa gång jag tycker att någonting är jobbigt.

Tack Kilimanjaro

Kilimanjaro 2019 0880.jpg

När jag kom upp på toppen av Kilimanjaro för sjunde gången i februari 2019, slogs jag av att glaciärerna hade smält bort mer än tidigare. Så jag bestämde mig för att inte bidra till uppvärmningen av planeten mer än nödvändigt genom att sluta flyga hit grupper.

Det har varit fantastiskt att coacha äventyrslystna vandrare och få spendera kvalitetstid (utan Internet) under vandringen. Så tack Kilimanjaro tills det finns mer klimatsmarta sätt att ta sig hit. (Fast är ni en grupp som vill ta tåget ner till Tanzania är jag självklart på!)

Luftballong

Ballong Grinda 2018 0040.jpg

Står här inne i en luftballong och ska snart flyga över Stockholms skärgård i samband med en bok om skärgården. Planerar just nu fler ballongprojekt…

Toppen!

Marocko 2016 5035 .jpg

Om du är uppe på en bergstopp är det bra att komma ihåg att ta med såpbubblor…här på toppen av Marockos högsta berg, Djebl Toubkal.

Min Stora Dag

En fantastisk långhelg tillsammans med ungdomar från Min Stora Dag i Friluftsbyn på Höga Kusten. Stiftelsen Min Stora Dag gav de här ungdomarna med fysiska eller psykiska sjukdomar möjlighet att koppla bort vardagen och träffa andra som också har en kämpig vardag. Robin Trygg och jag var med och paddlade, vandrade upp för Skuleberget och hade en underbar tid med ungdomarna, volontärer och de som jobbar på Friluftsbyn med Jerry Engström i spetsen. Tack för att jag fick vara med!

Kilimanjaro 2018

Kilimanjaro 1 2018 0488 .jpg

Tänk att få vistas hela februari med två grupper som tog sig uppför Kilimanjaro, lära känna nya människor under 9 dagars vandring (utan Internet) och vandra 2 x 9 dagar på berget. I den första gruppen hade vi strålande sol och vindstilla på toppen och i den andra var det näst intill snöstorm på toppdagen, men alla kom upp! Tror jag åker tillbaka nästa vinter igen. Även då 9 dagar på berget så att alla verkligen mår bra!

La Ruta de los Conquistadores

Jag har korsat Centralamerika förut, tvärs över Nicaragua under SVTs "Mot Alla Odds". Nu var det dags igen. På mountainbike. La Ruta de los Conquistadores är en tredagars mountainbiketävling tvärs över Costa Rica. Vissa säger att det är världens tuffaste race. Jag vet inte, men jobbigt var det. Och kul! Speciellt att cykla tillsammans med min bror. Dag 2 började klockan 5 på morgonen med fyra timmars uppförsbacke. Ungefär som en måndagsmorgon på kontoret i november.

Stoppa Horstensleden!

Trafikverket och Stockholms Hamn AB planerar tillsammans att spränga bort 2 miljoner ton kobbar, skär och bottenfauna i ett av de mest unika områdena i ytterskärgården. Detta för att enorma kryssningsfartyg ska slippa ta omvägen genom Furusundsleden. Det kommer att kosta en halv miljard av dina skattepengar. Ett av de mest korkade förslag jag har hört, att dra en motorväg genom ett av de mest unika områdena i världen. Gå in på www.helaskargarden.se och skriv på protestlistan!

Glacier 360

När jag var 18 år cyklade jag och några kompisar från Rom till Stockholm under sista sommarlovet. Det tog tre veckor. Mountainbike började jag med på allvar för ett år sen och det är helt underbart att komma ut i skogen och höja pulsen. I augusti tävlade jag och min bror i ett cykellopp på Island. Tre dagars cykling över berg och floder, runt en glaciär. Vansinnigt vackert, grymt jobbigt och kul sällskap. Vi vann vår klass.

Stetind- Norges nationalfjäll

Om du vill kunna klättra på natten och få en 360 graders vy från toppen som skulle platsa i vilken BBC naturfilm som helst, ska du bege dig till Stetind i juni/juli. En timma söder om Narvik ligger berget som ett litet Matterhorn intill fjorden. Enda nackdelen är vädret, det kommer in en hel del regn från Atlanten. Men när vi var uppe var det strålande sol klockan två på natten. En kul passage är fingertoppstraversen, en fem meter bred passage med bra grepp för händerna men inte så mycket att sätta fötterna på. Under dig har du ungefär 300 meter...

Fartrekord runt Gotland

AFOR 2017 Onboard CQS 0700 .jpg

Starten för ÅF Offshore Race (fd. Gotland Runt) gick i söndags inne i Stockholm. Jag fick möjlighet att som fotograf följa med den snabbaste båten runt Gotland som också slog nytt hastighetsrekord. Under den 31 timmar och 41 minuter långa seglatsen runt Gotland hade vi regn, sol, dimma, stiltje och självklart bra med vind. Nu bär det av till Norge och klättring.